Status
I
Sanktuarium Matki Bożej Brzeskiej – Opiekunki Ludu Wiejskiego, zostało ustanowione dekretem z dnia 8 grudnia 1992 roku przez Ks. Abpa Mariana Przykuckiego. W dekrecie czytamy:
„(…) stwierdzam, że kult Matki Boskiej Brzeskiej upoważnia mnie do ustanowienia tam Sanktuarium maryjnego. Niechaj święta figura Madonny z dzieciątkiem, przypominająca Matkę Odkupiciela, będzie dla swoich czcicieli Bramą Niebios, zawsze otwartą i gwiazdą Morza świecącą i ukazującą drogę. Niechaj Matka Boska Brzeska opiekuje się ludźmi pracy, będzie Matką Sprawiedliwości społecznej i Opiekunką wiejskiego ludu po wszechczasy.”
II
Dodatkowo w dekrecie z dnia 5 grudnia 1994 roku podpisanego także przez Ks. Arcybiskupa Mariana Przykuckiego, czytamy:
„(…) ustalam dla Sanktuarium Maryjnego w Brzesku Dzień Chorych na 6 lipca każdego roku. Równocześnie polecam odprawienie w tym dniu Mszy św. według formularza o Matce Bożej Uzdrowienie Chorych. Święto to można przenieść na najbliższą niedzielę.”
III
Każde Sanktuarium działa na mocy prawa i w oparciu o zatwierdzony Statut.
Do przedłożenia projektu Statutu zostało przed laty zobowiązane tutejsze Sanktuarium. Dziś prezentujemy projekt Statutu tutejszego Sanktuarium, który zostanie przedyskutowany z lokalnym duchowieństwem a następnie przedłożony do zatwierdzenia Księdzu Arcybiskupowi Metropolicie Szczecińsko-Kamieńskiemu.
I. ZASADY OGÓLNE
1. Sanktuarium Matki Bożej Opiekunki Ludu Wiejskiego w Brzesku zostało erygowane dekretem Księdza Arcybiskupa Mariana Przykuckiego, Metropolity Szczecińsko-Kamieńskiego, z dnia 8 grudnia 1992 roku, zgodnie z przepisami kanonów 1230-1234 Kodeksu Prawa Kanonicznego.
2. Sanktuarium w swojej działalności kieruje się stosownymi przepisami Kodeksu Prawa Kanonicznego, dekretami Arcybiskupa Szczecińsko-Kamieńskiego oraz postanowieniami niniejszego Statutu.
3. Sanktuarium Matki Bożej Opiekunki Ludu Wiejskiego w Brzesku jest miejscem kultu.
4. Przez Sanktuarium rozumie się kościół pod wezwaniem Narodzenia NMP w Brzesku.
5. Posługę duszpasterską w Sanktuarium pełnią kapłani mianowani przez Księdza Arcybiskupa, Metropolitę Szczecińsko-Kamieńskiego.
6. Sanktuarium szerzy kult Matki Bożej Brzeskiej we współpracy z parafiami, stowarzyszeniami, organizacjami i innymi podmiotami kościelnymi działającymi na terenie Archidiecezji.
7. W szerzeniu kultu Sanktuarium podejmuje współpracę z instytutami życia konsekrowanego i stowarzyszeniami życia apostolskiego.
8. Kustosza Sanktuarium powołuje i odwołuje Ksiądz Arcybiskup Metropolita Szczecińsko-Kamieński.
9. Każdorazowy proboszcz parafii pw. Narodzenia NMP w Brzesku jest jednocześnie mianowany kustoszem Sanktuarium, chyba, że Ksiądz Arcybiskup Metropolita Szczecińsko-Kamieński zdecyduje inaczej.
10. Kustosz Sanktuarium wypełnia swoją posługę przy wsparciu kapłanów pracujących w Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej a w szczególności we współpracy z księżmi z dekanatu Pyrzyckiego oraz z duchownymi przybywającymi z pielgrzymami.
II. CELEBRACJE
12. Kustosz jest bezpośrednio odpowiedzialny za liturgię sprawowaną w Sanktuarium.
13. „Mszą własną” w Sanktuarium jest formularz mszalny z Uroczystości Narodzenia NMP zgodnie z Dekretem Księdza Arcybiskupa Andrzeja Dzięgi Metropolity Szczecińsko-Kamieńskiego (z dnia 23 kwietnia 2012r. znak LB14-2/2012).
14. Na terenie Sanktuarium spowiadać mogą jedynie kapłani, którzy zostali upoważnieni przez odpowiednią władzę kościelną.
15. Wszyscy kapłani sprawujący w Sanktuarium sakrament pokuty i pojednania są upoważnieni przez Księdza Arcybiskupa Metropolitę Szczecińsko-Kamieńskiego do zwalniania z ekskomuniki latae sententiae, zaciągniętej i jeszcze nie zdeklarowanej w wyniku skutecznego przerwania ciąży (por. dekret Biskupa Kazimierza Majdańskiego z dnia 18 kwietnia 1984 r., znak B2 – 6/84).
16. Wierni przybywający do Sanktuarium w zorganizowanej pielgrzymce mogą zyskać za nawiedzenie Sanktuarium odpust zupełny pod zwykłymi warunkami tj. stan łaski uświęcającej, Komunia św., brak przywiązania do jakiegokolwiek grzechu, modlitwa w intencjach Ojca Świętego.
17. Wierni pielgrzymujący indywidualnie do Sanktuarium mogą odpust zupełny uzyskać raz w roku, w dowolnie wybranym przez siebie dniu (zob. Enchiridion Indulgentiarum. Normae et concessiones; editio quarta 2004; nadanie 33 §1 pkt 4b).
18. Do Kustosza i duszpasterzy należy obowiązek informowania o możliwości i warunkach zyskania odpustu.
19. Chorzy pielgrzymujący do Sanktuarium mogą prosić o sakrament namaszczenia chorych, którego należy udzielić zgodnie z przepisami Kodeksu Prawa Kanonicznego i Rytuału Rzymskiego oraz z uwzględnieniem dekretu Ks. Arcybiskupa Mariana Przykuckiego z dnia 5 grudnia 1994 roku: „(…) ustalam dla Sanktuarium Maryjnego w Brzesku Dzień Chorych na 6 lipca każdego roku. Równocześnie polecam odprawienie w tym dniu Mszy św. według formularza o Matce Bożej Uzdrowienie Chorych.”
20. Centrum życia sakramentalnego w Sanktuarium jest Eucharystia. Szczególny wymiar jej celebracji i przeżywania związany jest z intencją wynagradzającą Niepokalanemu Sercu Najświętszej Maryi Panny oraz z modlitwą o powołania kapłańskie i zakonne oraz o świętość kapłanów.
21. Dniami odpustu w Sanktuarium są:
– Uroczystość Wniebowstąpienia NMP (15 sierpnia);
– Uroczystość Narodzenia Najświętszej Maryi Panny (8 września).
22. Każdy wierny może uzyskać odpust zupełny (pod zwykłymi warunkami):
– z okazji pielgrzymki zgodnie z pkt. 16 i 17 niniejszego Statutu;
– w każdą I. sobotę miesiąca za udział we Mszy św. z intencją wynagradzającą Niepokalanemu Sercu Najświętszej Maryi Panny.
23. W Sanktuarium szczególnie doniośle obchodzi się Uroczystość Wniebowstąpienia NMP. Odpustową Mszę św. uświetnia procesja zaśnięcia NMP prowadzona na wzór procesji praktykowanej w Kalwarii Pacławskiej, z której zaczerpnęła swą inspirację.
24. Do własnych nabożeństw sprawowanych w Sanktuarium należą:
– cząstka Różańca Świętego odmawiana codziennie przed Mszą św. wieczorną (w niedziele i uroczystości przed Mszą św. południową);
– litania Loretańska odmawiana codziennie w dni powszednie, święta i uroczystości;
– litania za zmarłych odmawiana codziennie w listopadzie w intencji zmarłych wpisanych do Sanktuaryjnej Księgi Zmarłych.
III. EWANGELIZACJA
25. Wiernym, którzy przybywają do Sanktuarium, duszpasterze będą starali się przedstawić podstawowe elementy kerygmatu chrześcijańskiego.
26. Szczególną troską w Sanktuarium otacza się głoszenie Słowa Bożego.
27. Sanktuarium popularyzuje kult Matki Bożej oraz życie i przesłanie świętych czcicieli Maryi, zwłaszcza czterech dziewic, których rzeźby umieszczono w ołtarzu obok figury Maryi: Barbary, Małgorzaty, Katarzyny i Doroty.
28. Sanktuarium jest otwarte na wielość grup, wspólnot religijnych, zrzeszeń i stowarzyszeń będących realizacją różnych charyzmatów w Kościele.
IV. DZIAŁALNOŚĆ CHARYTATYWNA
29. Działalność charytatywna Sanktuarium wyraża się między innymi przez opiekę duszpasterską i pomoc materialną dla pielgrzymów oraz ubogich Brzeska na miarę możliwości i we współpracy z Caritas Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej.
30. Szczególną troskę o potrzebujących Sanktuarium powierza Parafialnemu Zespołowi Caritas.
31. Wyrazem troski o duchowe potrzeby ubogich, samotnych, uzależnionych i potrzebujących wsparcia jest modlitwa podczas Mszy św. w każdy ostatni piątek miesiąca.
V. DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNA
32. Sanktuarium może organizować sympozja, wykłady, konferencje, przedstawienia, koncerty, wystawy oraz inne wydarzenia artystyczne i kulturalne.
33. Kustosz popierając działalność kulturalną przy Sanktuarium czuwa, aby nie zdominowała ona sacrum tego miejsca, a zwłaszcza gorliwej posługi pielgrzymom poprzez głoszenie Słowa Bożego, sprawowania sakramentów świętych i celebracji liturgicznych.
34. Sanktuarium gromadzi i eksponuje dzieła sztuki, wytwory rzemiosła artystycznego, dewocjonalia oraz publikacje i materiały dotyczące kultu Matki Bożej Opiekunki Ludu Wiejskiego.
VI. DOKUMENTACJA I ŚRODKI MATERIALNE
35. Kustosz jest odpowiedzialny za prowadzenie kroniki, w której zapisywane są informacje o znaczących wydarzeniach w Sanktuarium. Oprócz kroniki jest prowadzona „Księga łask”, w której zapisywane są relacje o nadzwyczajnych łaskach otrzymanych przez wiernych za pośrednictwem Matki Bożej. Łaski o wyjątkowym charakterze będą odpowiednio dokumentowane.
36. Sanktuarium prowadzi rejestr grup pielgrzymkowych, zawierający zapisy dotyczące dat pielgrzymek, parafii lub charakteru wspólnoty pątników, ewentualnie wspólnej intencji pielgrzymów oraz imiona i nazwiska kapłanów przybywających z pielgrzymami.
37. Sanktuarium umożliwia pielgrzymom spisywanie podziękowań i próśb zanoszonych za pośrednictwem NMP. Kustosz Sanktuarium dba, aby zostały one odnotowane w „Księdze łask” przechowywanej w Sanktuarium.
38. Kustosz Sanktuarium jest odpowiedzialny za gromadzenie, dokumentowanie i odpowiednie przechowywanie różnego rodzaju darów wotywnych, składanych jako wyraz pobożności i wdzięczności pielgrzymów i parafian.
39. Kustosz Sanktuarium administruje środkami materialnymi z ofiar składanych przez pątników oraz donacji uzyskanych od osób prawnych i fizycznych na rzecz Sanktuarium.
40. W czasie Mszy św. odprawianych przy okazji pielgrzymek zbierane są ofiary na potrzeby Sanktuarium.
41. Zmiany w niniejszym Statucie mogą być wprowadzone przez Księdza Arcybiskupa Metropolitę Szczecińsko-Kamieńskiego.